was successfully added to your cart.

Gezond oud worden. Hoe doe je dat?

In Medisch Dossier, (een vakblad gelinked aan het tijdschrift ODE), is onlangs een artikel verschenen met de belangrijkste tips om een leven lang gezond te blijven. Men heeft hiervoor de belangrijkste wetenschappelijk onderbouwde adviezen verzameld. Het is een interessante lijst geworden die ik je niet wil onthouden.

Glykemische Index: Heel blij ben ik met het advies om vooral rekening te houden met de glykemische index. Ten eerste is het de belangrijkste strategie om op gewicht te blijven of af te vallen. Dat doe je niet door maaltijden over te slaan, alleen calorieën te tellen of je helemaal op eiwitten te storten.

Een stabiele bloedsuikerspiegel en daarmee ook insulinespiegel heeft nog veel meer voordelen voor je gezondheid.

  • het voorkomt snaaizin en hongergevoel
  • het zorgt ervoor dat je vet kunt verbranden
  • het brengt je algehele hormoonhuishouding in balans (denk aan hormonen die invloed hebben op je humeur, stress, de stofwisseling/verbranding en menstruatie).
  •  het voorkomt hyperinsulinemie (te hoge insulinespiegels). Hyperinsulinemie veroorzaakt op den duur insulineresistentie. Dit put de alvleesklier uit, met het risico op Diabetes. Hyperinsulinemie wordt ook in verband gebracht met de ontwikkeling van oestrogeengevoelige tumoren.

Vooral mensen die het VP3 voedingsprogramma volgen of gevolgd hebben weten hoe dat voelt. Met normale voeding is dit ook mogelijk, maar de suikerspiegel kan dan nooit zo stabiel zijn als met het fulltime voedingsprogramma van VP3. En hier nog veel meer Tips voor een gezond lang leven