was successfully added to your cart.

Bij het ouder worden verandert je lichaam. Alles wordt wat minder soepel en elastisch. De huid wordt slapper, de spieren strammer; we krimpen en drogen als het ware een beetje in. Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk om dagelijks in beweging te blijven en voldoende water te drinken.
Ook de bloeddruk gaat iets omhoog en dat heeft te maken met het stijver worden van de vaatwanden. Die kunnen dus niet meer zo elastisch meebewegen met de druk die op de vaten komt te staan. Een ietwat hogere bloeddruk is dus normaal bij het ouder worden. Een normale bloeddruk ligt rond 120/80 en bij het ouder worden gaat de bovendruk vaak iets omhoog.

Maar als de bloeddruk veel te hoog wordt (bijvoorbeeld bovendruk van >160 en onderdruk van > 100) kan dit het risico op een hartinfarct of herseninfarct vergroten. Daarom moet je daarmee echt naar je huisarts. Helaas is de oorzaak van hoge bloeddruk is vaak niet te achterhalen. Je krijgt gewoon medicatie en wellicht wat adviezen om minder zout te gebruiken, te stoppen met roken en te matigen met alcohol of wat af te vallen.  Toch hebben onderzoekers recentelijk nog een andere oorzaak van te hoge bloeddruk ontdekt waar je zelf iets aan kunt doen:  hoge bloedsuikers.

Hoe hoge bloedsuikers bijdragen aan hoge bloeddruk
Een hoge bloedsuikerspiegel wordt in direct verband gebracht met hoge bloeddruk. De vaten trekken namelijk sterk samen als er veel suikers in het bloed aanwezig zijn. Dit leidt vervolgens tot meer druk op het hart en het kan de bloedtoevoer naar organen belemmeren. Dit is ook de reden dat diabeten meer kans hebben op een fatale afloop bij een hartinfarct.

Wat kun je daar zelf aan doen?
Het antwoord is simpel: zorgen dat je bloedsuikerspiegels stabiel blijven door pieken en dalen te vermijden. Maar om dat in praktijk te brengen kan lastig zijn.
Hieronder volgen adviezen om je hierbij te helpen:

Eiwitten en vezels
Er zijn twee soorten voedingsstoffen die de bloedsuiker stabiel houden:
Eiwitten en vezels zijn in voldoende mate gecombineerd in alle groenten.
Eiwitten vind je natuurlijk ook in vlees, vis, eieren, noten en zuivel, maar vezels zitten daar niet in.
Eet je zetmeelhoudende koolhydraten dan is het belangrijk dat je geraffineerde producten van witmeel vermijdt, omdat daar de vezels uitgehaald zijn. Dus eet alleen volkoren pasta, zilvervliesrijst en volkoren brood.

Handig is om de Glycemische index te raadplegen. Deze index geeft precies aan hoe snel een voedingsstof de bloedsuikerspiegel doet stijgen. Voedingsstoffen met een hogere waarde dan 55 kun je beter vermijden.

VP3 stofwisselingsprogramma
Wil je je bloedsuikerspiegel helemaal resetten en wil je bovendien wat afvallen dan is het VP3 voedingsprogramma ideaal om een tijdje te volgen. Het helpt je om de bloedsuikerspiegels te stabiliseren, cholesterolwaarden dalen en je raakt overtollig vet efficiënt kwijt. Dit alles heeft een positieve invloed op de bloeddruk.

Homeopathie
Ook met homeopathie lukt het in veel gevallen om de bloeddruk te normaliseren. Homeopathie kan helpen bij meer ontspanning, waardoor ook spieren in de vaatwanden ontspannen en de bloeddruk daalt. Homeopathie kan overigens ook naast reguliere medicatie gebruikt worden.
Wil je meer informatie over VP3 en/of homeopathie, neem dan gerust contact op.