was successfully added to your cart.

Kruiden – klein maar fijn.

Thuis probeer ik mijn maaltijden altijd extra smakelijk te maken door veel kruiden te gebruiken. Hierdoor heb je meestal ook minder zout nodig en bovendien merk ik dat ik veel meer voldoening van de maaltijden door de verschillende smaaksensaties. En door kruiden te gebruiken geef je het spreekwoord: “laat voeding je medicijn zijn” nog meer betekenis. Want ze beschermen tegen vrije radicalen

Wat zijn vrije radicalen en hoe ontstaan die?

Vrije radicalen tasten onze cellen aan waardoor we verouderen of er ontstekingen ontstaan, zoals bijvoorbeeld in de wanden van onze bloedvaten, waardoor er aderverkalking ontstaat.

Vrije radicalen ontstaan door verhitting van vetten of suikers of door blootstelling aan zuurstof. Zo wordt koper groen in de buitenlucht door oxidatie en gaat ijzer roesten. Vrije radicalen ontstaan ook door roken, milieuvervuiling, ongezond dieet, stress en de zon. Maar ook bij onze eigen energieproductie in de cellen komen vrije radicalen vrij onder invloed van zuurstof.

Hoe kunnen kruiden helpen?

Kruiden bevatten heel veel anti-oxidanten en deze beschermen onze cellen tegen beschadiging door vrije radicalen.  We krijgen anti-oxidanten binnen via groenten, fruit en kruiden.

Kruiden maken een vetrijke maaltijd ook een stuk minder ongezond. Dat werkt zo:  Als je een vetrijke maaltijd eet, krijg je na het eten een piek van vetten en insuline in je bloed. Hoe hoger die piek is hoe ongunstiger dit is voor mensen die diabetes of een hart-en vaatziekte hebben.

Uit een onderzoek met een mengsel van 16 gram van de volgende kruiden, blijkt dat de insulinepiek sterk gereduceerd wordt en dat de hoeveelheid antioxidanten in het bloed verdubbelde! Het onderzoek is gedaan met de volgende kruiden:

Zwarte peper, kaneel, kruidnagel, knoflook, gember, oregano, paprikapoeder, rozemarijn en kurkuma (geelwortel).

Een aantal van deze kruiden hebben nog meer voordelen:

Oregano kwam als nummer één uit de bus, zowel in gedroogde als in verse vorm, in een onderzoek naar het antioxidatieve vermogen van negen veelgebruikte kruiden. Oregano helpt dus tegen vrije radicalen schade van onze cellen. Ook komt uit onderzoek naar voren dat oregano een werking heeft tegen schimmels en bacteriën en wordt in de fytotherapie vaak toegepast in meer geconcentreerde vorm.

Kaneel Kaneel blijkt het aantal amyloyde plaques bij Alzheimer te verlagen (net als rozemarijn). Kaneel houdt de bloedsuikerspiegel stabiel. Voor mensen met Diabetes type 2  is het raadzaam oom veel kaneel in het eten te gebruiken. (TIP: een appel in stukjes doen, kaneel erover strooien. Een heerlijk tussendoortje dat smaakt naar appeltaart)Verder zou kaneel antimicrobiële en ontsteking- en tumorremmende werking hebben.

Salie Een van mijn favorieten. Veel mensen weten niet goed hoe je salie kunt gebruiken. Je kunt er thee van maken, maar ook bij gegrilde of gewokte groentengerechten is salie heerlijk.

Salie wordt ook wel een vrouwenkruid genoemd omdat het goed werkt tegen opvliegers. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat mannen het niet hoeven te gebruiken. Salie blijkt ook de cognitie bij mensen met Alzheimer te vergroten en het verlaagt effectief LDL-cholesterol.

Kurkuma (koenjit/geelwortel)  De werkzame stof curcumine in de geelwortel heeft een kankerremmende werking bij kanker van maag, darmen, pancreas en prostaat. In ieder geval bij muizen is dat gebleken en momenteel worden de effecten op mensen onderzocht. Curcumine helpt het slijmvlies van het spijsverteringskanaal te herstellen.

Kurkuma is van oudsher ook een middel bij lever- en galproblemen. Kurkuma wordt beter opgenomen samen met zwarte peper, dus combineer deze 2 kruiden altijd.

Kurkuma is lekker door aziatische gerechten en rijst.

Gemberwortel Gemberthee is het meest bekend bij zwangere vrouwen, omdat het ochtendmisselijkheid tegen gaat. Meer recent is er onderzoek gedaan naar de antikankerwerking van gember. In een laboratoriumonderzoek in Atlanta bleek een gemberwortelextract significant de celgroei tegen te gaan en celdood te induceren bij verschillende soorten prostaatkankercellen. Gember heeft ook een scala aan ontstekingsremmende werkingen, waardoor het misschien heilzaam zou kunnen blijken tegen aandoeningen als artritis en astma.

Rode peper Mensen die regelmatig rode peper en cayenne peper door hun eten doen blijken een hogere verbranding te hebben èn minder hongergevoel. Dat is een hele mooie combinatie om mooi op gewicht te blijven. Verder blijkt ook capsaïne de groei van borstkankercellen tegen te kunnen gaan.

Knoflook Knoflook houdt verkoudheden op afstand en werkt tegen schimmelinfecties. Het helpt ook de bloeddruk verlagen, maar dan moet je wel veel knoflook eten. Beter kun je dan een supplement nemen van 600-900 mg knoflookpoeder.

 Peterselie Als je knoflook hebt gegeten dan helpt Peterselie als ademverfrisser.  Maar peterselie doet nog veel meer: Het blijkt ook de groei van borstkankercellen tegen te gaan, het ondersteunt de nierwerking en het gaat bloedarmoede tegen want het bevat veel ijzer.

Komijn is heerlijk in aziatische en Marokkaanse gerechten. Het geeft een volle smaak aan gerechten. Uit recent onderzoek met ratten blijkt komijn ook ‘antistress-, antioxidatieve en geheugenbevorderende werking heeft. Of dit voor mensen ook geldt moet nog verder onderzocht worden.

Hoe gebruik je kruiden in de keuken? 

Er bestaan allerlei kant en klare kruidenmengsels zoals kerries of Italiaanse kruiden. Zelf stel ik kruiden graag zelf samen. Een inspirerende kok die veel met kruiden doet is Yotam Ottolenghi. Veel mensen kennen hem al, maar als je er nog nooit van hebt gehoord dan raad ik je aan eens wat recepten te googelen. Zijn gerechten zijn echt heerlijk.

Ik hoop dat je kruiden ook een grotere rol in jouw keuken gaat geven!

Hartelijke groet,

 

Hester Penneweert