was successfully added to your cart.

Vitamine D – het zonnetje in huis

Vitamine D3  – Het zonnetje in huis 

Vitamine D wordt in ons lichaam aangemaakt onder invloed van de zon.
In de wintermaanden tussen oktober en maart is de zon in het noordelijk halfrond eigenlijk te zwak voor de aanmaak van vitamine D in onze huid. Er zit dan bijna geen UVB straling meer in het zonlicht, dus ook al zijn we veel buiten, dan zal dat toch weinig effect hebben. Tekorten komen daarom vrij vaak voor.
Uit het feit dat we vitamine D zelf kunnen aanmaken via onze huid, kun je al concluderen dat het erg belangrijk is voor ons lichaam. Vitamine D krijg je ook wel binnen via vlees, vette vis, ei en zuivelproducten, maar niet voldoende. Veel huisartsen nemen daarom de vitamine D status tegenwoordig mee in de bloedtest

Een meta-analyse (een studie van een groot aantal onderzoeksresultaten) laat zien dat een goede vitamine D status van groot belang is voor onze gezondheid. Helaas zijn er nogal wat verschillen in streefwaarden tussen de verschillende laboratoria. Gemiddeld is een waarde van >80 nmol/l wenselijk.

Waarom een goede vitamine D status belangrijk is:


•Je minder kans hebt op botbreuken (vooral bij ouderen van belang)
•28% lager risico hebt op Diabetes type 2 bij mensen met prediabetes
•78% lager risico hebt op het ontwikkelen van Diabetes type 1
•Mensen 10 jaar langer leven dan mensen met een tekort
•2x minder kans hebt om te sterven aan een hart- en vaatziekte, vergeleken bij mensen met een lage vitamine D status
Immuunsysteem sterker is, waardoor er minder risico is op infecties door bacteriën of virussen
•Het sterfterisico bij bepaalde soorten kankers sterk gereduceerd (66% volgens deze studie)

Risico op tekorten hebben:

•De meeste mensen in de wintermaanden
•Mensen met een donkere huidskleur
•Ouderen (1 op de 2 mensen boven de 65 heeft een tekort)
•Mensen die weinig in de buitenlucht doorbrengen
•Zwangere vrouwen
•Mensen die veel alcohol drinken

Kenmerken van tekorten kunnen zijn:
•Osteoporose
•Gevoeligheid voor botbreuken
•Spierzwakte en spierpijnen
•Gevoeligheid voor infecties

Conclusie:
Het is verstandig om zeker in de wintermaanden vitamine D3 te nemen (25-50 mcg) in de vorm van een tablet of druppels. Als je in de zomer ook veel binnen zit, kun je beter het hele jaar door een supplement nemen. Je loopt niet snel het risico op overdosering, maar twijfel je over inname, overleg dan even met je huisarts.

D3 is een heel betaalbaar supplement en is verkrijgbaar als tablet of druppels. Beide vormen zijn in mijn praktijk verkrijgbaar (kijk bij shop), maar uiteraard ook bij de goed gesorteerde drogist.
Heb je last van vaak terugkerende infecties, spierpijnen of osteoporose, dan kan je naast vitamine D nemen, je ook laten ondersteunen met homeopathie.

Bron:Vitamin D is Now the Most Popular Vitamine – by William B. Grant, Ph.D

×