was successfully added to your cart.

Tips voor een gezonde darmflora en gezond gewicht

Het onderstaande recept is een van mijn  favoriete gerechten en bevat veel vezelrijke  groenten – een echte aanrader:Wist je dat de darmflora van dunne muizen er anders uitziet dan die van dikke muizen?

 Zijn bacteriën dikmakers?
Wetenschappers hebben proeven gedaan met het veranderen van de darmflora van muizen en kwamen tot de ontdekking dat bepaalde darmbacteriën overgewicht veroorzaken. Als ze deze bacteriën in de darmen van dunne muizen aanbrachten, bleken deze muizen binnen 2 weken flink in gewicht toegenomen te zijn! Ook bij mensen worden deze bacteriën vaker aangetroffen bij mensen met overgewicht.

Lekkende Darm
In een studie kregen dikke muizen een vetrijk dieet. Behalve dat deze muizen in gewicht toenamen bleek ook dat hun darmwand aangetast was. Ze ontwikkelden het ‘lekkende darm’ syndroom. Dit houdt in dat de darmwandcellen gaan wijken en niet meer strak tegen elkaar aanliggen. Hierdoor komen stukjes onverteerd voedsel, bacteriën en ontlasting in onze bloedbaan. Ons immuunsysteem wordt hierdoor voortdurend gestimuleerd en kan zich op den duur gaan richten op eigen lichaamscellen. Een lekkende darm kan leiden tot allerlei kwalen zoals auto-immuunziekten, ontstekingen, insulineresistentie, diabetes type 2, verhoogde bloeddruk, depressie en ADHD.

Darmstelsel 001Heb jij last van een lekkende darm?

Via reguliere onderzoeken is dit heel lastig te constateren. Wil je weten of jij last hebt van een lekkende darm, dan kan dat wel via Levend Bloed Analyse. Hiermee wordt een druppeltje bloed onder de microscoop 1000x vergroot en is meteen te zien of er veel bacteriën in het bloed zitten en er sprake is van ontstekingen in de darm. Levend Bloed Analyse kun je bij mij in de praktijk laten doen tegen een normale consultprijs. Als er sprake is van een lekkende darm bespreken we meteen een darmherstelplan. Neem contact op voor een afspraak of informatie.

Waarom vezels zo belangrijk zijn

In dezelfde studie was er ook een groep dikke muizen die dezelfde hoeveelheid vet te eten kregen. Alleen kregen zij er ook nog heel veel vezels bij. Vezels zijn onverteerbare voedingsvezels die dienen als voeding voor ‘goede’ darmbacteriën. Bij deze muizen steeg het aantal van deze (bifido)bacteriën aanzienlijk. Ze vielen ondanks het vetrijke dieet af, en ze waren minder insulineresistent!

 De muizen die vooral veel vet aten, werden dus niet alleen dikker, maar kregen ook allerlei gezondheidsklachten zoals Diabetes type 2. Terwijl de muizen die naast het vet ook veel vezels aten deze problemen niet ontwikkelden.

 Onze huidige voeding bevat helaas veel vet, veel suiker, veel zout en vooral HEEL WEINIG VEZELS! Onze darmflora heeft daar flink onder te leiden.

Hoe kun je meer vezels eten?
Nu je het belang van voldoende vezels eten inziet wil je natuurlijk weten hoe je dan al die vezels uit je voeding kunt halen. En hoeveel heb je er van nodig?

 Wij zouden volgens het voedingscentrum 40 gram vezels per dag moeten eten. Gemiddeld krijgen we slechts 20 gram binnen. Volgens de onderzoekers die de studies uitgevoerd hebben zouden we zelfs 100 gram vezels per dag moeten eten. Hieronder vind je een lijst met groenten die veel van deze vezels bevatten.

TIPS om meer vezels binnen te krijgen.
Voeding voor goede darmbacteriën bestaat uit de vezels oligofructose en inuline. Vezels vind je met name in plantaardige voeding dus groentes, fruit, bonen en volkoren granen.

 In het bijzonder in de volgende groentes:   Uien, Prei, Pastinaak, Aardappel, Zoete aardappel, Radijs, Koolraap, Gemberwortel, Knoflook, Paardenbloemblad, Cichoreiwortel, Aardpeer, Yam,

Het onderstaande recept is een van mijn  favoriete gerechten en bevat veel vezelrijke  groenten – een echte aanrader:

Vezelrijk groentenrecept